دکتر هومان حسینی

پوست و مو

دوازده دلیل خارش پا (بخش نخست)

لوسمی، لنفوم و سرطان پوست نیز ممکن است موجب خارش شوند

در تختخواب دراز کشیده اید و تلاش می کنید به خواب بروید، اما خارش پا این اجازه را به شما نمی دهد. شما به شدت نیازمند درمانی معجزه آسا برای از بین بردن سریع خارش هستید و شاید به این فکر می کنید که دلیل این خارش چه چیزی می تواند باشد.

خارش پا به طور معمول مشکلی آزاردهنده است که دلیلی نگران کننده در پس آن قرار ندارد. اما در برخی موارد خارش پوست پاها می تواند با مشکلات سلامت جدی پیوند خورده باشد. در کنار خارش، شما ممکن است متوجه قرمزی یا راش پوستی، تاول، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست، جوش های خارشدار و حتی تورم شوید.

در ادامه با برخی دلایل خارش پا و چگونگی توقف آن بیشتر آشنا می شویم.

بیماری پای ورزشکار
بیماری پای ورزشکار یک عفونت قارچی و دلیلی کلاسیک برای خارش پا محسوب می شود. قارچ ها می توانند در مکان های تاریک و مرطوب رشد و گسترش یابند و بر همین اساس پای انسان مکانی ایده آل برای رشد آنها محسوب می شود. این شرایط خود را اغلب با یک راش قرمز فلس مانند نشان می دهد، به طور معمول بین انگشتان پا آغاز می شود و خارش پس از درآوردن جوراب تشدید می شود.

بیماری پای ورزشکار می تواند به شکل گیری تاول های خارشدار روی پا و پوست ترک خورده و لایه لایه نیز منجر شود. عفونت های باکتریایی ثانویه نیز می توانند به واسطه خاراندن و ایجاد خراش در قسمت تحت تاثیر قرار گرفته شکل بگیرند.

اگر مستعد ابتلا به بیماری پای ورزشکار هستید، کرم ها و اسپری های ضد قارچ بدون نسخه معمولا می توانند به بهبود شرایط و پیشگیری از عفونت کمک کنند. اگر درمان بدون نسخه موثر واقع نشد، به متخصص پوست مراجعه کنید.

اگزما
اگزما یک اصلاح کلی برای گروهی از شرایط پزشکی است که می توانند موجب خارش و التهاب پوست شوند و اغلب در سال های اولیه زندگی انسان رخ می دهد. درماتیت آتوپیک، شایعترین نوع اگزما، به طور معمول در قالب راش خارشدار و قرمز روی گونه ها، دست ها، و پاها ظاهر می شود.

خاراندن محل تحت تاثیر قرار گرفته می تواند به انتشار مولکول های التهابی منجر شود که توسعه بیشتر اگزما و خشکی پوست بیشتر را به همراه دارد.

بهترین روش درمان پرهیز از خاراندن، پیشگیری از تعریق در اطراف منطقه تحت تاثیر قرار گرفته و استفاده از کرم ها و لوسیون ها مرطوب کننده است. پزشک شما ممکن است داروهای استروئیدی موضعی یا خوراکی را برای تسکین خارش تجویز کند.

پسوریازیس
این بیماری خودایمنی موجب رشد فوق سریع سلول های پوست و تجمع آنها روی سطح پوست می شود. آنها به شکل سلول های پوست معمولی ظاهر نمی شوند و تجمع آنها شکل گیری وصله های پوسته پوسته نقره ای یا سفید رنگ را در پی دارد.

این بخش های فلس مانند و خشک می توانند موجب خارش پوست از جمله در پاها شوند. این ضایعات فلس مانند اغلب روی مفاصل در انگشتان پا ظاهر می شوند و می توانند با تورم و درد مفصل نیز همراه باشند.

کرم ها و پمادهای موضعی و همچنین نور درمانی می توانند اغلب به تسکین علائم سوریازیس کمک کنند. برخی افراد مبتلا به سوریازیس ممکن است نیازمند داروهای خوراکی یا شکل جدیدتری از درمان های تزریقی باشند.

یک راش خارشدار روی پای شما می تواند درماتیت تماسی آلرژیک باشد

آدرس مطب : اصفهان خیابان توحید میانی بالای بانک پاسارگاد مجتمع نگار یک طبقه پنج واحد۱۹

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
صفحه اصلیمطالب و مقالاتسوالات پزشکیپیامهای کاربرانبرنامه هفتگی مطبلیزر موهای زائدسایتهای دیگرخدمات مطببیوگرافیگالری تصاویردستگاه های مطب